Infoblad Romhjultrial – 2008
Generelt:
- Lør. 27. des. 2008 arrangeres Romhjulstrial på området ved Eikås Motorsenter.
- Påmelding skjer via NMK Bergen Trial sin nettside eller hver klubbens egen nettside. Påmelding er Kr.100 med dobbelt startavgift ved etteranmelding.
- Påmeldingsfrist er 20.des. 2008.
- Fremøte kl. 0830. Start kl. 1100. Slutt ca. kl. 1500.
- Nivået og rammen rundt samlingen er beregnet heller artig enn ”ramme alvor”.
- Romhjulstrial kjøres etter Indoor Trial regler for prikkbelastning. Se vedlegg: Oversikt Prikkbelastning Romhjultrial 2008.
- Opplegget skal også være ganske lik Indoor Trial med en kvalifisering og en finale.
- Kvaliken kjøres av alle de inviterte kjørere. Ut fra resultatet til Kvaliken, skal 1. og 2. plass fra hver klasse være med i Finalen.
Deltakere:
- Alle kjørere fra alle klassene i kretsen er invitert til å delta. OBS. det vil bli seksjoner som ikke er "kjørbar", dvs: krever at føreren kan stoppe og flytte hjul (trikse), samt kjøre kanter fra stillestående.
- Det skal kjøres 2 klasser: EAB (består av Elite, A og B kjørere) og C (består av C kjørere). OBS: Det er opp til de enkelte hvis en D-kjører vil melde seg inn i C klassen eller en C-kjører vil melde seg inn i EAB klassen, men legg merke til nivået!
- Finalen kjøres av de 2 beste førerene fra de 2 klassene.
Løypa:
- Det skal bygges 6 seksjoner.
- Seksjonenes vanskelighetsgrad vil variere fra lett B til vanskelig A nivå.
- Hver seksjon lages med 2 spor: en for kl. EAB og en for kl. C.
- Seksjonene skal bygges med en start port og en slutt port (kjegler) nede på bakken.
- Hver seksjon vil ha en instruks som forklarer hvordan seksjonen skal kjøres. For eksempel: ” kjør over den første jernbanesville, langs de 2 neste (et hjul i bakken = 5) og så over siste sville.” Instruksene vil bli delt ut til førerne før start.
- Av hensyn til plass blir seksjonene ganske kort med kun 1-3 momenter – og blir dermed ganske fort å kjøre.
- Seksjonene kan bli endret fra Kvaliken til Finalen.
Kvalik:
- Kvaliken kjøres på samme måte som ved kvalifiseringen til VM i Indoor Trial, dvs:
- Det kjøres 2 runder. Dvs: alle førerne skal kjøre alle seksjonene 2 ganger.
- Av hensyn til plass og ventilasjon, vil kun 2 sykler være i aksjon samtidig. Førerne deles dermed i 2 grupper samtidig som seksjonene deles i 2 grupper – mest sannsynlig: 1-2-3, og 4-5-6.
- Én fører om gangen skal kjøre alle seksjonene i seksjonsgruppen før neste fører skal kjøre.
- Førerne får en Max Tid på 2 minutter for å kjøre alle seksjonene i seksjonsgruppen. Det anvendes 1 straffeprikk pr. påbegynt 30s periode ut over Max Tid.
- Alle seksjonene i seksjonsgruppen kjøres i et, dvs. i utgangspunkt uten å stoppe opp mellom seksjonene, men førerne har lov å stoppe hvis de vil – klokken går!
- Etter alle førerne i begge førergruppene har kjørt alle seksjonene i sin seksjonsgruppe, skal det byttes slik at den andre seksjonsgruppen kan kjøres.
- Etter alle førere har kjørt første runde på alle seksjonene kjøres andre runde.
- Prikkene noteres for hver seksjon.
- Startrekkefølge for første runde bestemmes ved plassering fra HCup sammenlagt.
- Startrekkefølge for andre runde blir det motsatte av plasseringen fra 1. runde.
- Forbrukt tid for hver seksjonsgruppe og hver runde måles og summeres til Totaltid.
- I tilfellet lik antall prikker og lik antal nuller, etc, rangeres de med minst Totaltid foran.
- Det er ikke anledning til å inspisere seksjonene under Kvalikken.
Finale:
- Finalen kjøres på samme måte som ved finalen i VM i Indoor Trial, dvs.
- Alle finalister kjører samme seksjon før alle går videre til neste.
- Seksjonene kjøres bare 1 gang.
- Startrekkefølgen for første seksjon er motsatt av plassering fra Kvaliken.
- Startrekkefølgen for andre seksjon er det motsatte av plassering så langt.
- Det skal anvendes 30s. tidsbegrensning i seksjonene. Førerne får 1 straffeprikk pr. påbegynt 30s periode ut over tidsbegrensningen.
- Raceoff kjøres også på samme måte som ved finalen i VM i Indoor Trial, dvs.
- Førerne i Raceoff får prikker på vanlig prikkbelastning pluss 1 prikk til den som taper kappløpet.
- I Raceoff blir det 2 forsøk rett etter hverandre for hvert par. Ved andre forsøk byttes banen slik at alle har kjørt på begge "sider" – av rettferdighetsgrunner.
Viktige opplysninger for oppvarning og trening:
- Det er anledning å prøvekjøre seksjonene før løpets start – se tidsplan. Dette gjøres av både sikkerhetsmessige grunner og for å være mer rettferdig mot de som må begynne først. Det er kun anledning for noen få sykler å prøvekjøre om gangen, så regn med å måtte stå i kø.
- Mens en fører venter på tur, både under prøvekjøring og selve løp, er det tillat med oppvarming/trening på treningsområdet, men husk å være på plass når det er din tur.
-
Viktige opplysninger for både Kvalik og Finalen:
- Førerne må være klar til å kjøre når det er deres tur – dvs. med en gang forrige kjøreren er ferdig.
- All besiktigelse av seksjonene må gjøres før start. Det anvendes prikkbelastning ved sen start som ved sen slutt.
- Av sikkerhetsmessige grunner, f.eks. etter et stygt fall, får alle førere 5 minutter ”mekketid” eller ”pustetid”, uten straff, hvis det trengs. Dette må søkes til stevnelederen ved hvert enkelt tilfelle. Tidsforbruk utover disse 5 min. straffes med 1 straffeprikk pr påbegynt 30s periode inntil ytterlige 5 min er brukt. Da er vedkommende disket.
Tidsplan
0900 | Fremmøte på Eikås Trialområde, registrering ved sekretariat (signering av Påmeldingsskjemaet). Inspeksjon til fots av seksjonene tillatt. Trening/oppvarming tillatt i treningsområdet, OBS: ikke i hallen. |
0930-1000 | Maskinkontroll |
1000-1030 | Prøvekjøring tillatt i seksjonene |
1030 | Førermøtet – for alle deltakerne og funksjonærene |
1045 | Defilering – for alle deltakerne og funksjonærene |
1100 | Start Kvaliken: 1. mann begynner, andre mann gjør seg klar |
ca. 1300 | Slutt Kvaliken |
senest 1310 | Godkjente resultater henges opp med navnene på finalistene. Inspeksjon til fots av Finale seksjonene tillatt kun for finalistene. Seksjonene gjøres klar til Finale. |
1330 | Start Finale |
ca. 1400 | Raceoff |
ca. 1430 | Premiering begge klasser |
Ingen kommentarer
RSS feed for comments on this post.