Andreas Bakkerud tok en god 2.plass på Lånkebanen

Andreas kjørte en kjempebra runde på Lånkebanen, og tok med seg verdifulle poeng videre.

En 2.plass ga Andreas noen viktige poeng til sammendraget. VM runden er kun halvveis enda, så det er viktige poeng som blir plukket for hver runde.

BakkerudBlue supporterne var veldig godt fornøyd fra publikumsplass, og nå ser de kun frem mot neste runde som er Høljes 1.-2. juli.

NMK Bergen gratulerer med 2.plassen og ønsker lykke til på Høljes.

Pressemelding under her:

​Ny pallplass for Andreas Bakkerud i Hell!

Pressemelding  •  jun 11, 2017 20:51 CEST

Bakkerud med ny pallplass i Hell.

Andreas Bakkerud kjørte inn til en sterk andre plass, og tok hjem flest mesterskaps poeng fra årets VM-runde i Hell, Stjørdal som endelig brøt den magiske grensen med over 21.000 tilskuere denne helgen.
– Jeg ville veldig gjerne kopiere fjorårets seier, men andreplass og 27 mesterskapspoeng er jeg veldig fornøyd med denne helgen, sier Andreas Bakkerud.

VM-runden på Lånkebanen i Hell så alle ulike værforhold, og baneforholdene endret seg hele helgen, noe som gav førerene en ekstra utfordring. Bakkerud viste seg som den sterkeste i kvalifisering og etter de fire innledende rundene var han beste fører og klar for pole-position i den første semifinalen.
– Det føltes utrolig godt å være tilbake i den posisjonen igjen. Vi har hatt en tøff start på året, men denne helgen har vi alle jobbet knallhard med, både kjøring og taktikken for å være best etter innledende og ha beste mulig utgangspunkt før semifinalen.

Og det var den semifinalen alle snakket om etterpå:
– Vi diskuterte flere ulike scenarioer for hva som kom til å skje i semifinalen ettersom jeg sto i beste startspor og kunne velge litt ulike løsninger. Med alternativsporet i første sving må du ha tanker om at alt er mulig, og handle på instinkt. Vi så blant annet sist i Lydden Hill at flere valgte å gå rett i jokeren med en god start, og på den måte få flere konkurrenter med inn bak seg, og dermed kunne kontrollere hele løpet bedre fra sin posisjon.

Min plan var i utgangspunktet å følge hovedsporet og vi tok en god start og var først ut, men i starten av innbremsingen var farten for stor og forholdene glatte, så jeg valgte å slippe opp å gå rett i alternativsporet, og kjøre mitt eget race etter det. Jeg har innersporet, og holdt det hele veien, forteller Bakkerud som er klar på sine hensikter: – Jeg ønsker å vinne, og kjører for et best mulig resultat, og hadde ingen andre tanker enn å holde mitt spor på innsiden.

I finalen var Andreas først ute fra start, men svenske Johan Kristoffersen ble etter vært for sterk:
– Jeg hadde raskeste reaksjon, og vant Monster Energy’s SuperCharge Award for beste reaksjonstid, men fikk for mye hjulspinn. Johan tok jokeren på første runde, og vi ga det et forsøk med å gå på joker i runde to, men Johan var rett og slett raskere enn oss og vant fortjent i dag. Jeg sier ofte at andreplass er første taper plass, men jeg er godt fornøyd med det i dag, sier Bakkerud som ser positivt på resten av sesongen.

– Vi jobber definitivt i riktig retning med både kjøringen, bilen og teamet, og tar ett steg opp på pallen i forhold til forrige runde i England. Neste runde går i Svenske Høljes, der har jeg vært på pallen alle år siden 2013, og vant også i fjor!  Jeg gleder meg utrolig mye til å komme tilbake dit igjen!

Fakta Andreas Bakkerud
Født: 10.10.91
Bor: Bergen
Team: Hoonigan Racing Division // Ford Performance
Bil: Ford Focus RSRX. (Firehjulstrekk, 600 hk og 0-100 km/t på 2.2 sekunder).

Meritter:
3. Plass i FIA World Rallycross Championship 2016

Verdensmester med teamet Ford Olsbergs MSE 2014
Europamester Super1600 2011 og 2012

3. Plass i Europamesterskapet Div1a 2010
2. Plass i NM klasse 1 2009

Årets Bilsporttalent i Norge 2010
Årets Bilsportutøver i Norge 2011

www.andreasbakkerud.no
www.facebook.com/abakkerud
www.instagram.com/andreasbakkerud
www.twitter.com/AndreasBakkerud
SNAPCHAT: Bakkerud13

Dette innlegget ble publisert i Bil, Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.