Håkon Pedersen fikk en tung vei gjennom konkurransen da han kjørte TrialGP i Japan.

juni 02, 2017 Av: sissel Kategori: Nyheter, Trial

NMK Bergen fører Håkon Pedersen gjorde en god helg totalt i Japan, til tross for litt tung opplading med  reisen bort, og en regntung trase.

 

NMK Bergen gratulerer og ønsker lykke til i Andorra !!!

Pressemelding under her:

Håkon Pedersen på 8. plass i TrialGP i Japan

Håkon Pedersen

Vanskelige forhold med vått og svært glatt i Japan, Foto: GasGas Japan

Mens, vi her hjemme har kost oss i tropevarme, har Håkon Pedersen vært i Japan og kjørt andre runde i TrialGP i pøsende regnvær. På et sleipt og gjørmete føre tok han 8. plass på lørdag og en 14. plass på søndag.

Vanskelig start

Det ble ingen god start på helgen for Håkon. Allerede på flyet fra København til Tokyo begynte nemlig problemene. Flyet han befant seg på fikk tekniske problemer og måtte returnere til København. Der ble det mye venting før de endelig kom seg av gårde igjen. Først til Doha i Quatar og så med nytt fly til Tokyo derfra. Dermed ble reisen på over 24 timer. Noe som slett ikke optimalt når en skal delta i en idrettskonkurranse.

I Japan

Endelig på plass i Japan, Foto: GasGas Japan

I Japan var det godt gammelt Bergensvær med øsende regn og med det gjørmete og såpeglatte baner. For å Håkon, som trives best på tørre teknisk krevende seksjoner, var dette selvsagt ikke optimalt. Han var likevel innstilt på å kjempe om gode plasseringer. På det glatte føret i fredagens kvalifisering var han uheldig og falt og fikk dermed dårligste startposisjon i helgens to løp.

Godt første løp

Trass i dårligste startspor, gikk første runde på lørdag veldig bra. 28 prikker gav en foreløpig 6. plass, ikke langt fra pallen. I andre runde var det litt stang ut og han falt dermed ned til 8. plass. Med litt tur kunne det fort blitt to plasser opp i stede.

For å slippe store fraktkostnader i forbindelse med runden i Japan har fabrikkene, i hvert fall GasGas, sendt helt nye sykler til Japan som førerne benytter. Helt rett ut fra boksen er de likevel ikke, da alle har med seg sine egne sylindre, stempler, støtdempere, bremser, fothvilere, dyser og CDI boks. Etter løpene settes de tilbake til originalstand og selges på det Japanske markedet.

Blid og fornøyd, Foto: GasGas Japan

Like blid og fornøyd var ikke Håkon etter søndagens løp

Egne regler i TrialGP

Etter søndagens løp var Håkon forbanna. For i disse VM rundene er det innført regler om Non-Stop-Trial, det vil si at man ikke har lov å stå i ro i en seksjon og får prikker om man gjør det. Uavhengig om man har foten nedi eller ikke. Det har vært mye motstand mot denne regelen som blant utøverne som blir oppfattet som den gamle måten å kjøre trial på. Dagens førere er veldig tekniske og ønsker å stå i ro foran tekniske vanskelige parti. Men, som så mange andre steder, er det gamle stjerner som sitter i toppen på FIM styret også. Da disse herjet på 80-tallet var det Non-stop som gjaldt dermed har de greid å tvinge denne regelen gjennom. Om det er som et nostalgisk trekk eller ikke vites ikke, men man kan konstatere at i innendørs trail har man gått helt motsatt vei.

Følte seg bortdømt

Grunnen til at Håkon var forbannet etter søndagens løp var at han følte seg bortdømt. Han hadde kjørt et flott løp som skulle ha holdt til en 6. plass. Men, to ganger blir han dømt for å ha stått i ro der han absolutt ikke gjør det. I tillegg får han også en prikk som ikke er en prikk. Dette gjør at han får en skuffende 14. plass i stede for en oppløftende 6.plass. Dette er også litt av problemet med Non-stop trial, at det fort blir litt tilfeldig hvem som blir dømt og hvem som ikke blir det.

Håkon er ikke alene nordmann blant de 28 deltakerne i 250cc klassen, Trial2. Sondre Haga er også med og fasit for hans løp denne helgen ble 20. plass på lørdag og 13. plass søndag.

Føret tatt i betraktning, er Håkon noenlunde fornøyd med kjøringen denne helgen, selv om han hadde håpet at resultatene skulle være bedre. Men, det blir ofte litt tilfeldigheter når det er så glatt. Etter to runder i regn håper Håkon på tørt føre og teknisk krevende løype når GP sirkuset møtes til dyst i Andorra 17-18 juni.

 

Leave a Reply

  • Sider

  • Årskalender

    oktober 2017
    M T O T F L S
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031EC
  • Kategorier

  • Arkiv